Citat | Sverigedemokraterna i Höganäs

Vår svaghet för idioti

Jasenko Selimovi? (L) skrev självkritiskt i DN 11/1 om den svenska åsiktskonformismen i flyktingfrågan. I till exempel Frankrike betraktas varje intellektuell som följer med strömmen som ryggradslös. Men ”i Sverige är det tvärtom. Här gillar vi att vara i grupp, vi söker kompromiss. Även när det som förespråkas är idioti söker man hitta något gott i det.” Detta påkallar en stilla – och troligen fruktlös! – önskan att nästa ”överideologi” inkluderar åsiktspluralism och respekt för meningsmotståndaren.

racistHuvudet i sanden

Men att Sverige tappade kontrollen denna höst är inget att yvas över. Ett bättre alternativ vore att pröva lite självrannsakan. Varför blundade så många, så länge, för verkligheten? Hur kommer det sig att vi först nu – med desperation i blicken hos ansvariga politiker – kan föra ett ärligt samtal om hur många vi klarar av att ta emot?

Anna Dahlberg Expressen

I Trollhättan står en pressad Löfven och pratar om en svart dag för Sverige. Han har rätt. Men det som hände i Trollhättan, det som händer runt om i Sverige, i kommuner och landsting, det som hände Lisa Holm, det som hände på Ikea, det som händer dagligen runt om i förorter och städer är inga enskilda blommor av mörker som slår ut, det är en sorts undergångssång, en bukett av katastrofer vars omgång helt glidit den sittande regeringen ur händerna. De har ingen koll längre. Sverige driver som en övergiven båt på öppet hav.

Markus Birro

Flyktingprognosen mer än fördubblad

– Sverige – Göteborgs-Posten

magdalena a

De ökade kostnaderna för flyktingmottagandet, 29 miljarder kronor bara för nästa år, kommer att påverka stora delar av statsbudgeterna de kommande åren.

Den här kostnadsutvecklingen är inte hållbar, säger finansminister Magdalena Andersson.

KD sätter stopp för farsen!

Susanna Birgersson-GP

”Invandringen riskerar att bli gökungen som tränger ut allt annat ur välfärdsboet”, sade partiets ekonomisk-politiske talesman Ulf Kristersson när han och Anna Kinberg Batra presenterade Moderaternas skuggbudget.

snövit

Man må bare se måbende til mens landet på den anden side af sundet begår langsomt kulturelt og økonomisk harakiri. Der er mange venstreorienterede virkelighedsfornægtere i DK, men sveriges magtelite tager klart førstepladsen i stupid ignorering af problemerne, ufatteligt. Ikke engang efter vanvittigt rovmord på en svensk familie i Ikea kan man skrive sandheden, ”tekniske problemer”, hold da k…

leif.boork1

Ranstorp Terrorberedskap

Västerås IKEA

”Tonläget i svensk debatt på febrig nivå”  –  Ledarkrönika  Göteborgs-Posten

Smidig dansk politik ett föredöme

Den danska minoritetsregeringens förslag att kommunerna skall spara 1 % nästa år har råkat på problem i det ”blåa blocket” (som man säger i Danmark) men nu räddas regeringen av de tidigare regeringspartierna (socialdemokraterna och Radikala Venstre).

Tänk om den stela svenska politiken kunde visa lite mera flexibilitet och beakta resultatet mer än politiskt spel och prestige…

Nej, det är nog en omöjlig tanke…

EngageradNalle PuhMan får inte leva om sitt liv

”Kan Sverige rädda alla världens 57 miljoner flyktingar? Om svaret är ja, vilket det bör vara från alla som uppfattar diskussionen om volymer som inhuman, kan man fråga sig varför inte fler propagerar för öppna gränser?”

Citat från Göteborgs Posten ledarsida under synonymen Teodorescu

Regeringen klampar runt och bedriver plakatpolitik!

Lars Adaktusson KD

”Vi har en utveckling som säkert skrämmer många människor. Vad är det för samhälle vi går till mötes. Vad är det som håller på att utvecklas?”

Stefan Löfven

”Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.”

Evelyn Beatrice Hall (ofta felaktigt tillskrivet Voltaire)

En svensk tiger – AV RÄDSLA

Den tyske filosofen Arthur Schopenhauer sade en gång att alla sanningar genomgår tre stadier.

Först blir de förlöjligade.

Sedan blir de våldsamt motarbetade.

Slutligen blir de accepterade som självklara.

Gäller detta månne också vår integrationspolitik i SD?

Det är förhållandevis enkelt att komma till Sverige. Det verkligt svåra är att komma in i Sverige. (Alice Teoderescu)

I Sverige vill vi gärna tro att vi är humanistiska. Egentligen är vi mest fega.

Martin Luther King fångade det bättre än någon annan: Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad”.

Motsatsen till tystnad är att ta ställning, att uppvisa civilkurage, att ta en risk med den egna personen som insats. I kulturer som premierar tystnad med uppskattning och makt blir det personliga priset högt för den som står upp för vad som är rätt och riktigt.