En riktig skola | Sverigedemokraterna i Höganäs

En riktig skola

Det svenska utbildningssystemet har monterats ned under decennier. Internationella undersökningar visar att Sverige halkar efter vad gäller resultat i kärnämnena. Inom grund- och gymnasieskolan saknas ett tydligt kunskapsfokus och möjlighet för eleven att utvecklas i sin egen takt. Det behövs också verktyg för att åtgärda ordningsproblemen samt goda karriärvägar för lärare.

Därtill behövs även en fungerande skolhälsovård och studievägledning samt att lärarna avlastas i det administrativa arbetet. Sverigedemokraternas utbildningspolitik bygger dels på en återgång till det som tidigare fungerat väl, dels på inspiration från de länder som lyckas bäst idag.

Inom högre utbildning finns alldeles för många platser i utbildningar som arbetsmarknaden inte efterfrågar, samtidigt som Sverige lider brist på arbetskraft inom andra yrken. Länge har fokus också legat på kvantitet i stället för kvalitet. Fler och fler har blivit antagna till högre utbildning utan hänsyn till lämplighet eller möjlighet att klara utbildningar som kräver lite mer. Anslagen har inte heller ökat i takt med utbildningsplatserna varför kvaliteten blivit lidande. Sverigedemokraterna vill strama upp högskolan och i första hand anpassa den till samhällets behov. Vi vill också stärka incitamenten för att gå yrkesutbildningar som arbetsmarknaden efterfrågar och faktiskt slutföra dessa.

Vidare ska svenska högskolor och universitet vara fria och verka i en tradition av vetenskapligt oberoende där politiker inte ska styra innehållet i kursplaner och forskning.

En rättvis och tryggare skola

För oss är det en självklarhet att man oberoende av var man är född eller var man bor ska erbjudas en bra utbildning. Genom att åter låta staten ansvara för skolan kan vi påbörja vägen mot en rättvis och likvärdig skolgång där lärarnas status en gång för alla kan höjas.

Skolan är politikens stora sorgebarn. Det är ingen överdrift att påstå att skolan befinner sig i en allvarlig kris. Trots att elevbetygen stiger på grund av betygsinflationen sjunker elevernas kunskaper. En ansvarslös invandringspolitik har lett till stora påfrestningar som i kombination med den fria etableringsrätten av friskolor skapat en splittrad skola där kvaliteten varierar kraftigt från skola till skola. Skolan har kommit att bli ett skrämmande exempel på vad ett splittringssamhälle kan ställa till med.

Kunskap måste åter värderas högre och utbildningen måste utgå från behov. Lärarnas status måste höjas och lärarnas måste ges möjlighet att i ökad utsträckning fokusera på undervisningen. Det ska vara en rättighet att känna sig trygg under skoltid och nolltolerans måste råda mot stök och bråk i klassrummen. Vi vill möjliggöra ökade satsningar på antimobbingverksamheter, fler vuxna i skolorna och ett kunskapslyft i det svenska språket.