Massövergrepp under nyårsnatten i Malmö | Sverigedemokraterna i Höganäs

Massövergrepp under nyårsnatten i Malmö

Lars Förstell, informatör på Malmöpolisen bekräftar nu en ovanligt stökig nyårsnatt med massofredanden även i Malmö.
I en rapport som Kvällsposten tagit del av skrivs det bland annat att det stora gäng som ”omringade framför allt berusade tjejer/kvinnor och ofredade dessa”.

– Vi håller nu på att titta på om vi fått in några anmälningar, säger Lars Förstell, informatör på Malmöpolisen.

massövergrepp

I den återflödesrapport gällande nyårsnatten som Kvällsposten tagit del av står att läsa:

”Något som stack ut från tidigare år var att ett par hundra som jag ser som ”ensamkommande från Afganistan” drev omkring i city och var allmänt stökiga. Flera fall där stora gäng av dessa omringade framför allt berusade tjejer/kvinnor och ofredade dessa. Inget som under natten blev någon anmälan.”

– Ja, de här uppgifterna kom till oss i fredags och nu håller vi på och tittar på om vi fått in några anmälningar om ofredanden som vi kan koppla till det här, men vi har hittills inte hittat några, säger Lars Förstell, informatör på Malmöpolisen.

Men det här betyder att polisen har iakttagit händelser där kvinnor blivit antastade?

– Det är inte säkert att någon har sett det, då hade man ju kunnat ingripa. Det kan handla om hörsägen.

Har man frågat personen som skrivit rapporten?

– Jag har inte den funktionen, och har inte haft möjlighet att fråga personen som skrev den. Så jag kan inte svara på detta nu.

”Underlag för kännedom”

Varför kom inte det här till er kännedom förrän i fredags?

– Därför att personen som skrivit och sammanställt rapporten inte kunde lämna förrän då, han var inte i tjänst. Den ska mest vara underlag för vår kännedom och handlar inte om akuta frågor.

I Kalmar uppmanar man allmänheten att anmäla om de blivit utsatta för ofredande under nyårsnatten, är det något ni också kommer att göra?

– Vi får se om det blir anledning för oss att gå ut med en uppmaning, om någon sett eller hört eller vet något när det gäller den här frågan. Det är vad vi kan göra i nuläget förutom att vi tagit uppgiften till oss och kan ha uppmärksamhet på det här fenomenet, om det är ett, vid kommande sammanhang då det blir stora folksamlingar.

Nytt fenomen

Är det här en företeelse som ni lagt märke till tidigare i Malmö?

– Nej, detta är något nytt fenomen som vi inte sett exempel på tidigare. Om det nu förekommer i Malmö så berör det allmänheten och det är viktigt att vi får in uppgifter.

Enligt Håkan Johansson yttre befäl på Malmöpolisen som var insatsledare under nyårsnatten har inga brott i samband med händelserna kommit till hans kännedom. I ett meddelande till Kvällsposten skriver han ”Det var iakttagelser jag gjorde. Killgäng som åtminstone samlades runt ensamma berusade tjejer. Då jag och min kollega såg detta ställde vi oss intill varpå gängen skingrades. Då vi sen talade med några tjejer hade de upplevt det som obehagligt. Dock har inget brott kommit till min kännedom.”

Händelserna ska ha utspelat sig på flera platser i Malmö city kring Kungsparken och Centralstationen. Killgrupperna ska ha smällt raketer och smällare mot folk.

Carl-Axel Andersson, biträdande chef för lokalpolisområde City/Norr i Malmö, vet inte närmare vad som har hänt under kvällen då han inte har pratat med de som tjänstgjorde.

– Jag vet bara att något gäng drog omkring på stan och polisen gick in och pratade med dem och förhindrade brott. Jag förutsätter att de har gjort det, säger han till Kvällsposten