Motion angående införandet av etableringslån | Sverigedemokraterna i Höganäs

Motion angående införandet av etableringslån

SD Höganäs har lämnat in en motion angående införandet av etableringslån istället för försörjningsstöd till asylsökande.

Motionen kan läsas i sin helhet här:

Motion Etableringslån

Gruppledare Christian Johansson kommenterar:

I tider som denna när ekonomin börjar bli ansträngd i allt fler kommuner så måste man börja se vart pengarna faktiskt tar vägen och var det finns hål att täppa till. Idag skylls mycket på att medelåldern ökar och att pensionärerna blir fler och fler. Detta är förvisso sant men vi anser att det är inte rätt att man lägger så mycket fokus på att dra ner kostnaderna hos dom äldre i första hand när det finns fler poster där det går att spara pengar.

Med den nuvarande situationen i gränsen mellan Grekland och Turkiet så vet vi inte hur framtiden ser ut, det finns oro för en ny flyktingvåg liknande den 2014-2015. Vi får hoppas för vår ekonomis skull att det inte blir så men det skadar ändå inte att vara förberedd.

Vi börjar nu se effekterna av dom senaste årens massinvandring och fler och fler flyktingar som fått uppehållstillstånd börjar lämna statens ansvar och blir en kostnad för kommunerna istället. Att byta ut försörjningsstödet som egentligen inte är kommunens ansvar vi det skedet som nämns i motionen mot ett etableringslån gynnar kommunen då det blir en återbetalningsskyldighet.