Nyhetsbrev | Sverigedemokraterna i Höganäs

Månadsbrev mars 2021

Nu kan vi ana att våren är på väg även om det går sakta! Krokus. snödroppar, vintergäck och gulsippor skjuter i rabatterna. Av min fru fick jag rapport om att ramslöken också är på väg att slå ut i Krapperup! I morgon 18 mars öppnar St Arilds golfbana sina sommargreener! Ett av de allra säkraste vårtecknen! Vi har bokat in oss för spel!

Lika seg som våren är framstegen i bekämpandet av Coronaepedemin! Många är vi som går och väntar på att få vår första vaccinspruta så att vi åter vågar gå ut och träffa andra människor!

Inom politiken hålls numera alla möten digitalt. Vi möts och samtalar över nätet. I veckan har vi hållit Kommunstyrelsemöte och varit med om att besluta om Nytt centrum i Viken, utbyggnad av hamnområdet och ett nytt Kulturhus. Även om vi reserverade oss mot detta beslut och tyckte att den politiska majoriteten går alldeles för snabbt fram. Man verkar inte vara intresserade av av att ta reda på vad Höganäsborna tycker!

Många av oss oroade sig över hur pandemin skulle slå mot kommunernas ekonomi. Fast nu vet vi att det har vi ingen anledning att göra. Kommunerna kompenseras rikligt och kommunerna verkar att må ekonomiskt bättre än aldrig tidigare!

Ombyggnaden av Storgatan börjar att bli färdig och man anar hur tjusigt det kommer att bli. Byggandet av nya Florahuset, intill Lidl, har tagit sin början. Det märks inte minst på parkeringskaoset utanför Lidl. En ny vacker gymnastikhall har också just blivit färdig.

Fast det nya eftertraktade äldreboendet i Nyhamnsläge verkar stå still. Nu ska upphandlingen ut på ytterligare en upphandlingsrunda.

På nationell nivå avlöser Folkhälsomyndighetens och regeringens alarmerande presskonferenser varandra. Skolor stängs, restauranger och hotell står tomma. Folk arbetar hemifrån, om man ännu har kvar något jobb. Sjukvårds-personalen går på knäna. Intensivvårdsplatserna är snart alla fullbelagda och döds och smittotalen är åter på väg upp. Sannerligen inte någon munter information.

Nu vill också regeringen lagstifta om att köra över kommunerna rätt att neka etablering av ny vindkraft. För att få en större trygghet i elförsörjningen, som de benämner det, är man beredda att avskaffa den kommunala självbestämm-anderätten! Vart är vi på väg? Och bristen på el gör sig gällande inte minst här i södra Sverige där energipriserna skenar.

LL

Har du synpunkter på det du läst eller vill du engagera dig i kommunpolitiken kontakta då vår nye ordförande
Sören Ravn kjell.martensson@sd.se, eller Christian Johansson  ordförande för den parlamentariska verksamheten christian.m.johansson@sd.se, eller mig Leif Löwegren leif.lowegren@gmail.com

OCH SÅ GLÖMMER VI INTE BORT ATT:

LL