Nyhetsbrev | Sverigedemokraterna i Höganäs

Månadsbrev oktober

Hösten är här! Efter denna enormt varma sommar känns det riktigt skönt! Energin och arbetsviljan återvänder.

I Stockholm sliter talmannen sitt hår för att få till en ny regering. Det viktigaste tycks vara att hålla SD utanför. Det blev ingen talman för SD. Istället släppte Moderaterna fram en kommunist till denna post. Det blev inte heller några utskottsposter. Trots att SD fick över 1 miljon röster i valet, 17,5%, så räckte resultatet inte till några ordförandeposter i riksdagens utskott. De gick istället t.ex till Miljöpartiet som hade 4,4% och Liberalerna hade 5,5%. Sverigedemokraterna, det överlägset tredje största partiet i riksdagen, fick inga ordförandeposter alls!

Jag såg en intervju med Anders Ygeman i Rapport, socialdemokraterna gruppledare i riksdagen och tidigare inrikesminister, här kommenterade han överenskommelsen med alliansen om fördelningen av ordförandeposterna med orden ” de fördelats på ett demokratiskt sätt”! Så var det med den demokratin…

För den goda sakens skull, som i detta fallet är att hålla SD borta från makten, är man beredd att ta till vilka taskspel som helst! Men folk är inte dumma! De ser vad det är som föregår. Vid nästa val kommer det att slå tillbaka på dem själva.

Nu får vi se hur det kommer att gå här i Höganäs när makten ska fördelas. Vad jag kan förstå verkar alliansen vara i luven på varandra. Liberalerna verkar inte längre få vara med och leka. De har inte varit lojala under den gångna mandatperioden. Man kan inte lita på dem. Även i Moderaterna internt har jag nåtts av rykten om att det gnisslar i maskineriet. Peter Kovacs fick 1902 personröster medan det sittande kommunalrådet Peter Schölander bara fick 298! Man skulle kunna säga att Schölander gick på en riktig knock out och jag undrar verkligen hur han ska lyckas resa sig efter detta och behålla greppet om partiet.

För vår del på att det blev väl inte valresultatet i riksdagsvalet riktigt vad vi hade hoppats på. Men lokalt här nere i Skåne blev utfallet som vi önskade. I Höganäs röstade över 20% på SD i riksdagsvalet. I vissa valkretsar som Strandbaden och Nyhamnsläge var siffran av människor som röstade på SD över 25%. Och i Väsby valdistrikt röstade hela 27,6% på Sverigedemokraterna. Så kära vänner! Alla ni som röstat på SD. Ni är inte ensamma! En femtedel av alla röstberättigade personer lade sin röst på SD i Höganäs!!!