Svar till Peter Schölander angående Kulturhuset | Sverigedemokraterna i Höganäs

Svar till Peter Schölander angående Kulturhuset

Hej Peter!
Jag ger dig gärna ett kort svar här så att alla kan se det. Jag vill börja med att säga att den nyligen uppkomna namninsamlingen för folkomröstning i frågan är inget vi på något sätt är grundare till, även om vi nämnde det i KF så är namninsamlingen nu helt på folkets egna vilja och jag har gått ut med att om det är det folket vill ha så stöttar vi det.
Jag eller vi har aldrig sagt att Jem & fix huset är en legitim plats, precis därför yrkade vi utredning för detta. Däremot har jag mycket svårt att se att det inte skulle vara omöjligt, allt handlar om priset.
Om man sen går tillbaka till då när vi yrkade om Widdings villa så handlade det om plats. Det gör det fortfarande, en viktig fråga bland både våra väljare och uppenbarligen många andra är att det ska finnas plats att parkera, att man ska kunna ställa bilen i centrum. I Samband med ett kulturhus ser vi det självklart att bilen ska få plats, speciellt om man vill kunna locka människor från utanför kommunen och turister. Vid den tidpunkten fanns det inget bra alternativ tyckte vi förutom möjligtvis bildeve tomten på övre. För om det är något befolkningen på övre saknar så är det butiker, varför skulle vi då vilja föreslå att man tar bort det i förmån till ett kulturhus. Denna möjlighet finns nu och detta alternativ hade vi föreslagit då också om det hade funnits.
Ett bilfritt centrum är ett dött centrum.
Kan passa på att kommentera också att väldigt få människor (om ens någon jag pratat med) har hört talas om alla dessa mängder av medborgardialoger som du ofta hänvisar till. Som jag sa i KF, i hamnen gjorde man om och gjorde rätt, det finns fortfarande möjlighet till det här.
Christian Johansson
Gruppledare (SD) Höganäs Kommunfullmäktige